50 SŁÓW

Twórcy
Partnerem spektaklu jest firma HRP (więcej o firmie pod galerią zdjęć).
O spektaklu
50 słów – dlaczego zawsze tak jest?
Kochamy historie o miłości. Nic tak się nie sprzedaje, jak obietnica spełnienia romantycznych pragnień, ubrana w niezbyt konkretną, a jednak znaną wszystkim perspektywę czasową „długo i szczęśliwie”. Kupili ją również Lena i Adam, bohaterowie sztuki „50 słów” Michaela Wellera, którą od listopada 2022 roku można oglądać na deskach Teatru Kamila Maćkowiaka.
Lenę (Maria Seweryn) i Adama (Kamil Maćkowiak) poznajemy po 10 latach małżeństwa, w pierwszy wieczór, który spędzają bez 9-letniego syna. Wyjątkowa okazja budzi w małżonkach spore oczekiwania – on liczy na świetny seks, ona – że wreszcie nadrobi zaległości w pracy i zrelaksuje się przy kieliszku wina. Banał? Nic z tych rzeczy. Tekst Wellera to złożone studium relacji międzyludzkich, które demitologizuje obraz romantycznego związku dwojga osób, jednocześnie we wzruszający sposób oddaje prawdę o miłości, w której mieści się niemal wszystko: bliskość, nienawiść, zmęczenie, odrzucenie, uważność, wierność, pragnienie, egoizm, rutyna, wołanie o czułość, a zwłaszcza rozczarowanie – sobą i partnerem. Jedno słowo nie wystarczy, żeby opisać to, co dzieje się między najbliższymi sobie ludźmi, ogarniętymi niewypowiedzianą samotnością.
Ze sceny padają gorzkie słowa, jak choćby definicja małżeństwa jako związku dwojga ludzi, którzy się wciąż rozczarowują. Pojawia się wątek wyboru między karierą a macierzyństwem, kryzysu męskości, presji posiadania dzieci, uciekania się do kłamstwa dla dobra drugiej osoby. To opowieść o miłości takiej, jaką jest: krucha, niedoskonała, pełna nadziei i potrzeb, jak dwoje ludzi, którzy ją tworzą.
Czy Lena i Adam, którzy w jeden wieczór dowiadują się o sobie wzajemnie więcej, niż przez całe małżeństwo – a przynajmniej wreszcie mają odwagę, żeby tę prawdę zobaczyć – są w stanie i będą chcieli zweryfikować swoje pomysły na wspólne życie? Czy znajdą w sobie przebaczenie, miejsce na autentyczność partnera lub determinację, aby od teraz pójść osobnymi drogami? I, co chyba najciekawsze, czy podejmą decyzję sami, czy znów wygrają kulturowe oczekiwania, wobec tego, co im wolno, a czego się nie robi (choćby dla dobra dziecka)?
Obsada
Maria Seweryn
Kamil Maćkowiak
PLAKATY
ZDJĘCIA
Partner spektaklu – Grupa HRP – współpracuje z przedsiębiorcami w zakresie pozyskiwania funduszy na rozwój biznesu już 18 lat, będąc tym samym jednym z niewielu podmiotów na łódzkim rynku, który swoją działalność w obszarze projektów unijnych prowadzi od akcesji Polski do UE (2004 rok). Firma stawia na transparentność w kwestii zasad otrzymywania wsparcia, rzetelną komunikację z uczestnikami oraz optymalizację procesów. Wyzwaniem dla HRP jest również fakt, iż obecnie nie jest już podmiotem koncentrującym się jedynie na projektach UE. Grupa, poza operowaniem w obszarze środków UE (HRP Grants), prowadzi również działalność m.in. w zakresie usług opiekuńczych i medycznych (HRP Care), rozwiązań informatycznych i technologicznych (HRP Tech).
RECENZJE
Izabella Adamczewska
Gazeta Wyborcza Łódź„Maria Seweryn wyraźniej walczy o siebie w scenicznej relacji. Gdyby jej duet z Maćkowiakiem przełożyć na bajkę zwierzęcą, byłby to pojedynek wilczycy z myszojeleniem. Maćkowiak bardzo zabawnie prowadzi swoją postać – trochę nieudacznika, w marzeniach samca alfa, ale też znakomitego, wyrozumiałego ojca. Jest przy tym niebywale dowcipny (…). Maria Seweryn najlepiej odnajduje się w roli Nemezis, gra bardzo trzewiowo, wyraziście, nadekspresyjnie. Aktorzy tworzą zgrany duet, co jest konieczne do osiągnięcia efektu autentyczności (…).”